Är allt bara pengar – var finns ansvarskänslan?

Annons 002

Måste vuxna människor understryka en trend som enligt forskningsrönen mest pekar åt fel håll för världen och det uppväxande släktet? Och – för deras föräldrar!

Hur kan man som vuxen, ansvarskännande person annonsera på det här sättet? Naturen tillhör vi alla, men den är snart inte förnybar längre. Inte minst beroende på all teknikhysteri. Skrotad teknik ligger i gigantiska högar, unga kroppar förstörs av stillasittande och ensidiga rörelser. Senast den här veckan hörde vi om forskningsrapporter angående mobilanvändningen. Den lutning du har på huvudet när du använder telefonen ger en belastning på nacke och rygg motsvarande 30 kg – ”du kan lika gärna ha en åttaåring på huvudet”, sa man. Vilka skador kommer vi inte att få se inom en snar framtid?

Tro inte att vi löser alla problem, inklusive teknikfreakande och stillasittande, genom att gå på gym och cykla inomhus. Den sjukdomsgrupp som tycks öka mest i vårt samhälle, åtminstone bland unga, är de som lider av psykisk ohälsa. Och vilka är de senaste rönen angående botandet av depressioner och utmattningssyndrom? Att Naturen läker. Man har till och med konstaterat klara och snabba förbättringar hos patienter som vistas i sjukhusmiljö – om man hänger bilder från naturen, skog och mark, på väggarna.

Jag använder många tekniska prylar själv, både inom mitt arbete och på fritiden. Det är inte det det är frågan om. Skärp er vuxna – här gäller GÖR OM GÖR RÄTT. Media Markt bör skaffa sig en ny reklambyrå!

14 comments on “Är allt bara pengar – var finns ansvarskänslan?

  1. Håller med dig! Vi behöver naturen, men naturen behöver inte människan. Det är dags att vi tar vara det vi har omkring oss och att vi vuxna förmedlar ett hållbar förhållningssätt till nästkommande generation både när det gäller livsstil och natur.

Halva verket är läsarens - så, vad säger Du? As the second half is the reader's - I'd love to have Your line!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.