Weekly Photo Challenge: Community

When I read or hear the word ”community” I immediately think of bees and ants, whose communities are extraordinary interesting. On our week in Spain this autumn, we had an apartement with a terrass/balcony, on which also resided the tiniest ants. So small that they in fact were almost invisible. Until someone dropped a cheese crumb on his way out from the kitchen…

När jag hör eller läser ordet ”community” eller ”samhälle” tänker jag nog först på bin eller myror. De är intressanta varelser och jag och min familj tycker mycket om dem. Till vår stora glädje delade vi lägenhet och terrass med ett litet samhälle minimyror i Spanien. Jag tror knappast att vi hade upptäckt dem om inte någon tappat en ostsmula på väg ut från köket med frukosten…

My spoon left my cup of coffee and ended up beside the ants to make you see their tininess…To see other communities, click here.

Faktiskt är vi så tokiga att vi brukar jämföra myror i olika länder vi besöker, hur stora/små de är och hur de lever. Det kan låta galet, men vi är sådana bara…

I like ants, and so do our whole family. In every country we visit we notice the size of the ants and compare them to ants in other countries. This might sound a bit weird, but that’s the way we are…

Why are they so interesting then? Well, if you peer into the deep recesses of an ant colony, you will discover an extremely well organized community with thousands of workers quietly going about their jobs. Some dig nests while others gather food or tend the young. Remarkably, every chore is done without supervision or direction, and some workers even switch jobs to meet the ever-changing needs of the colony.

How does an insect as tiny as this with a brain smaller than a poppy seed decide to carry out a particular task? The answer,  is that it has less to do with brainpower than with the ant’s extraordinary sense of smell. Scientists have found that, when a parade of patroller ants returns to the nest, their distinctive body odor cues other workers to go out and forage for food. I don’t think that this crumb of cheese had been left on the floor for more than a couple of minutes when I took this photo. And then we should remember that the distance between this crumb inside the apartment and the ant colony below the rail at the rear end of the terrace  must have been – say about 3-4 metres. So, ants use chemicals the way we use sight and sound.

Vad är det som är så intressant med dem då? Jo, hur kan en så liten varelse, med en närmast obefintlig hjärna leva i och sköta ett så välorganiserat samhälle? En del bygger i boet, andra samlar mat och ytterligare andra tar hand om de små nya myrorna. Och detta gör de helt av sig själva. De till och med byter jobb och täcker upp för varandra när så krävs. Forskare har kommit fram till att det är myrornas dofter som leder dem. De använder alltså kemi för att tala om vad som ska göras och var man finner mat. Fotot, med min tesked som storleksmätare, tog jag kanske två minuter efter att smulan tappats, och den låg inne i lägenheten. Myrorna bodde under terrassräcket kanske 3-4 meter bort – utomhus.

Från det vi förstod att vi delade lägenhet med dessa våra minsta, såg vi till att tappa några smulor då och då…och innan vi åkte tillbaka till Sverige fick de levererat en farvälsmulhög att kalasa på – alldeles vid deras egen ingång under terrassräcket.

From the moment we understood we shared apartement with these pleasant little creatures, we made sure to drop some little crumbs every now and then…and when we left for Sweden again, they got a farewell load of crumbs delivered right by their door.

66 comments on “Weekly Photo Challenge: Community

  1. We have three types and sizes of ants that get in the house: tiny black sugar ants, slightly larger red and black ants similar to those in your photo, and large red and black ants. Outside we have a greater variety of ants. We simply ant proof everything and live with the ants. The daddy long legs (harvester) spiders eat the ants, but there are many more ants than the daddy long legs can eat, so we have a lot of ants and big, fat, healthy daddy long legs.

  2. As I read this I was remembering a delicious itch between my toes where I used to get bitten by ants when I was a kid running around without shoes. LOL. Thanks for stopping by. Come again.

    • Jo jag håller med förstås…de ska vara utomhus. Balkongen är OK för mig och de här var de minsta jag någonsin sett. När jag var ung och bodde hemma brukade vi en gång om året få in flygmyror i förrådet. De fyllde hela golvet och hade vingar då…allting blev väldigt obehagligt…

  3. Funny how such tiny little insects draw us in to observe their behaviour so closely !
    Always amazed at the skilled balancing act they display when carrying off a stray crisp which just so happens to have landed in their midst 😉
    Great photo and post Ann Christine .

  4. I agree. Ants are fascinating and embody the meaning of community. I would rather not have them in my house though. When I was young the ants used to come in to our house all the time and then get in our food. Don’t know how many times I found myself biting in to a sandwich, only to find that the ants had got to it first. Ants are not tasty!

  5. You, not only, produced a terrific photo, but also turned this photo challenge into a real interesting read!

    Jag uppskattar verkligen hur Du skriver på både engelska och svenska, utan att det blir irriterande 🙂

    • Well, you certainly made my day (night)! Thank you for a lovely comment! Jag började på svenska så smått för två, tre år sedan, men övertalades att testa WP utmaningarna. Sen fick det bli engelska också. Om det bara är lite text hoppar jag svenskan ibland – fast jag måste tänka på att mina gamla föräldrar läser.

      Spännande att du bloggat så länge – och nu bor i Canada. Jag har aldrig varit där, men det verkar vackert och ett bra land att leva i. Jag måste läsa mer om och av dig när jag har sovit…Ha en riktigt fin helg! Just nu missar du inget här hemma – mörkt, grått, regnigt, blåsigt och kallt..

      • Va’ kul det skulle ha varit, att ha haft föräldrar kvar i livet och de hade kunnat läsa här online! Internet kom in i mitt liv året efter min mamma dog, 1995.

        Canada är helt okay … enormt stort, och jag har sett en väldigt liten del av det. Bodde första fem åren i Quebec, och nu bor vi på Atlantkusten.

      • Går det an med engelska i Quebec? Jag förmodar att det är ganska mycket franska – eller? Atlantkusten låter fint…

      • Icke! jag bodde där i fem år utan att kunna prata med folk … lärde mig aldrig Franska. Jag kan säga att i Quebec City är det 99,9% franska som gäller! Som svensk, är det lätt att tro att man kan dra sig fram på engelska … framför allt bland ungdomar kanske, men så är inte fallet där.

      • Åh, är det så ” illa”…Då är de värre än fransmännen, som faktiskt börjat visa sig lite – de kan engelska riktigt bra numera. När jag var ung och reste runt, så bara rynkade de på näsan om man startade på engelska. Lyckligtvis har jag franska också i bagaget, men nu är det så längesedan den användes så jag bara förstår den hyggligt och vågar inte prata.

      • Jag har hört samma sak om Frankrike.
        I Quebec har man språkpolis. Jag trodde det var ett skämt först, men det var så… De kollar, t. ex. så att ingen sätter upp nå’n skylt i ett fönster, på engelska eller så … i så fall får de böter.

  6. That is a lovely and interesting post Leya, a real appreciation for these and indeed many other little creatures and the way they act as one. On holiday in Portugal this summer we had a very similar experience with ants which appeared in one great long arm ready to remove whatever crumbs we dropped. Their favourite appeared to be crisps! But really they do a great job in the ecosystem of cleaning and recycling. Thanks for reminding me 🙂

Halva verket är läsarens - så, vad säger Du? As the second half is the reader's - I'd love to have Your line!

