Weekly Photo Challenge: Renewal

Den här veckans fotoutmaning från WordPress handlar om förnyelse eller pånyttfödelse. Ett tema med många tolkningar. Som det känns om jag smakar på det så skulle detta kunna handla om allt från religion till total makeover.

Jag väljer bara ett fåtal bilder – bilder som jag direkt kom att tänka på. För visst kan man ta det riktigt bokstavligt, återfödelse, pånyttfödelse, förnyelse? Vad väljer du? Pröva att hoppa med – du får garanterat respons och nya bloggvänner!

Min tanke gick direkt till Nya Zeeland och en cikadas efterlämnade nymfdräkt. Cikadan lever nämligen under jorden den största delen av sitt liv, ömsar ”skinn” några gånger och blir slutligen en ståtlig och ofta färgsprakande vuxen individ. Det finns faktiskt 2500 arter av cikador i världen, och vi har till och med någon i Sverige. Alla som hört en cikada spela känner väl igen ljudet, och stilla kvällar i södern kan ljudet vara nästan öronbedövande. Dock är det ganska sällan man får syn på dem och kan se dem på nära håll.

This week´s Photo Challenge from WordPress is about Renewal. Go there and find out how others enterpret this challenge – or why not join in yourself?

Did you know that there are 2500 species of cicada in the world? On reading Renewal, I immediately thought of a nymph´s ”dress”, or skin, left on a trunk to dry out and wither. Cicadas live underground for the most part of their lives, shed their skins several times, and the final ”undressing” have them emerging as shining adults. You very often hear them singing in the evenings and during night time, but more seldom you are lucky enough to really see them.

Men, naturligtvis måste jag ha med något ur floran också – jag arbetar ju trots allt med naturvetare och älskar naturen. Mina favoriter när det gäller förnyelse och nytt liv i växtvärlden är ormbunkarna! Jag stannar naturligtvis kvar på Nya Zeeland – var annars finns det största utbudet av ormbunksväxter? Silver fern ingår i deras nationalsymbol.

I cannot stop myself from posting my favourite renewals from the flora too – after all,  my job is with young people who are science students. New Zealand again – the land of ferns.

Koru – står för nytt liv, växande, styrka och fred. In New Zealand it´s maori, and means new life, growing, strength and peace

20 comments on “Weekly Photo Challenge: Renewal

  1. Fergiemoto skriver:

    Very impressive shots!

  2. eof737 skriver:

    Those fern shots are spectacular! ;-)

  3. […] Weekly Photo Challenge: Renewal « Lagottocattleya […]

  4. mariayarri skriver:

    Hej ! Men snälla du…. Du har väl verkligen färg i dina bilder, och för mig är dina foton så levande !
    Cikadan var förtjusande vacker i sin färggranna skrud.
    Vi hörs / Maria

  5. adinparadise skriver:

    Wonderful images for the theme, and so well photographed. :)

  6. janna hill skriver:

    Seems we were thinking along the same lines. :)

  7. ninano skriver:

    Dina bilder och texter är utsökta, som alltid! Är det färggranna lilla flygfäet också en cikada?

    Jag avundas dig din engelska. Det känns futtigt att inte kunna översätta sina ord till ett mer gångbart språk när man deltar i de här foto-utmaningarna.

    • lagottocattleya skriver:

      Nu måste jag verkligen…det är dina bidrag som är utsökta – alltid! Jag känner hur jag vill ha mer färg och liv i mina, och har helt säkert fått inspiration från dig. Dessutom lyckas du med livgivande texter, något jag inte orkar så ofta längre, tyvärr. Jobbet kräver mycket, samtidigt som jag älskar det här med foto och skrivande. Men, just nu går det inte ihop – det blir nästan bara bilder. Fortast så. Kul att du skriver om engelskan…när jag läste din kommentar fick jag bråttom att läsa om min text…och hittade två mindre klädsamma stavfel.

      Det är en intressant bieffekt av jobbet: Man börjar stava sämre efter en del år – vi brukar prata om att man ser för många felstavade ord och läser för många dåliga texter…Tja, kanske blir man lite blind?

      • ninano skriver:

        Vad rättstavningen beträffar tycker jag också att det går utför. Både med min egen förmåga (som tidigare varit rätt bra) och andras. Allt sms:ande och de snabba mailen gör oss lite slarviga.
        Roligt att du uppskattar mina bidrag. :-)

    • lagottocattleya skriver:

      …och visst är det en ”flygfärdig” cikada!Inget fel på din engelska heller…

  8. R Srinivasan skriver:

    Interesting take… lovely!
    Kindly leave your imprint on – Weekly photo challenge : Renewal : Rise, Rebirth, Revival, Rejuvenate, Renaisance – http://sreeniviews.wordpress.com/2012/11/10/renewal-rise-rebirth-revival-rejuvinate-renaisance/

  9. greenlightlady skriver:

    Wonderful photography! I love closeups of nature.
    Blessings ~ Wendy

Halva verket är läsarens - så, vad säger Du? As the second half is the reader's - I'd love to have Your line!

